Ora Θεσσαλονίκη • Θεόδωρος Πάλλας: «Σε άλλα βιβλία υπερισχύει η ψυχαγωγία και σε άλλα η πνευματικότητά τους»



Ο Θεόδωρος Πάλλας γεννήθηκε στο Καλοχώρι Βεροίας. Ζει και εργάζεται στο Πλαγιάρι Θεσσαλονίκης Από τις εκδόσεις «Παρατηρητής» έχουν εκδοθεί οι ποιητικές του συλλογές: «Τρία και ένα ποιήματα» (1991), «Ποιητικές δοκιμές» (1994), «Ενός αποσταμένου περιπατητή λόγοι» (1996), Η «Ανεπαίσθητη προσβολή» είναι το πρώτο του μυθιστόρημα.


Συνέντευξη στον Βασίλη Παπαβασιλείου


Τι ήταν εκείνο που σε έκανε να θέλεις να ασχοληθείς με τη συγγραφή βιβλίων;

Το γράψιμο είναι μια εσωτερική ανάγκη. Κάτι σε δένει με τη γραφή και δεν μπορείς να το διώξεις. Αυτό βέβαια δεν έχει να κάνει με συγγραφή βιβλίων. Πιστεύω κάποιος γράφει όχι με τη βλέψη στην έκδοση βιβλίου παρά από τον καημό του να εκθέσει σε χαρτί τους πόθους του και τους καημούς, τα όνειρα και τις σκέψεις του. Όλα ξεκινούν σαν μόνος, απομακρυσμένος από φίλους κλείνεσαι στον εαυτό σου και πρέπει κάτι να δώσεις για να λαφρώσεις. Τότε βγάζεις κάτι από τα βάθια σου. Αυτή είναι η γραφή σου. Μετά, σαν έρθει η ανάγκη να εκθέσεις τα γραπτά σου στον κόσμο ξεκινά η περιπέτεια της έκδοσης βιβλίου.


Από πού εμπνέεσαι και από πού αντλείς ιδέες για τη συγγραφή των έργων σου;

Θα έλεγα πως εμπνέομαι από την καθημερινότητα της οικογένειας, των συγγενών, των φίλων. Από στιγμές του κόσμου του γύρω που πολλές φορές τις βλέπεις με ένα διαφορετικό μάτι. Οι ιδέες είναι αυτές που ξεπηδούν σε όλους μας. Πιστεύω πως οι περισσότεροι ασχολούμαστε με τα ίδια θέματα. Αυτό που μας κάνει να διαφέρουμε είναι το διαφορετικό βλέμμα του καθενός, τα διαφορετικά συναισθήματα που ξεπηδούν, το διάφορο της γραφής. Η έμπνευση και οι ιδέες βρίσκονται γύρω μας. Ο καθένας τις σμιλεύει όπως θέλει.


Έχεις αγαπημένους συγγραφείς Έλληνες ή ξένους; Έχεις επηρεαστεί από αυτούς;

Διαβάζω αρκετά αρχαίους Έλληνες συγγραφείς. Προσπαθώ μέσα από τα έργα τους να βρω στοιχεία της καθημερινότητάς μας. Μετά διαβάζω Παπαδιαμάντη γιατί πιστεύω στο βάθος της γραφής του. Από τους σημερινούς θα σου πω για τη Ζατέλη και τον Ζούργο. Όχι ότι δεν υπάρχουν άλλοι πολλοί σύγχρονοι σημαντικοί Έλληνες. Μα πιστεύω πως τα διαβάσματά σου έχουν να κάνουν με τον ψυχισμό σου. Βέβαια για ένα μεγάλο διάστημα, διάβαζα με μανία ποίηση. Μιας και τη θεωρώ πιο κοντά στα θέλω μου. Τώρα από ποιους έχω επηρεαστεί, δεν νομίζω πως μπορώ να σου το πω εγώ. Ίσως κάποιος αναγνώστης μπορεί να βρει στο γραπτό μου τις επιρροές μου.


Ένα βιβλίο είναι πιο πολύ μέσο ψυχαγωγίας ή πνευματική τροφή;

Είναι και τα δύο. Σε άλλα βιβλία υπερισχύει η ψυχαγωγία και σε άλλα η πνευματικότητά τους. Υπάρχουν συγγραφείς που γράφουν για να διασκεδάσουν. Για να δώσουν στο κοινό μια διέξοδο από την καθημερινότητα. Προσωρινή πιστεύω. Το «με ένα βιβλίο ξεχνιέμαι» ισχύει. Μα ξεχνιέμαι για λίγο. Άλλοι συγγραφείς προσβλέπουν στην πνευματικότητα. Δεν ξέρω κατά πόσο το πετυχαίνουν. Πιστεύω πως οι πιο πολλοί γράφουμε από την ανάγκη που μας καταδιώκει. Και δεν σκεφτόμαστε μήτε την πνευματικότητα του γραπτού μας μήτε αν αυτό ψυχαγωγεί. Αφήνουμε τον αναγνώστη να βυθιστεί μέσα του και ή να μας χειροκροτήσει ή να μας αποδιοπομπεύσει.


Η οικονομική δυσπραγία επηρέασε τις πωλήσεις;

Σίγουρα επηρέασε τις πωλήσεις. Ιδιαίτερα πιστεύω επηρέασε τους άγνωστους συγγραφείς που δύσκολα πια κάνουν πωλήσεις. Από την άλλη η συγγραφή δεν είναι μέσον διαβίωσης παρά λίγων. Οι πολλοί ποτέ δεν «σώθηκαν» από τις πωλήσεις των βιβλίων τους. Πολλοί, θεωρώ πως εκδίδουμε από βίτσιο θαρρείς, πιστεύοντας στην μετά θάνατος αναγνωρισιμότητα.


Πόσα βιβλία έχεις γράψει; Ξεχωρίζεις κάποιο από αυτά;

Έχω γράψει τρεις ποιητικές συλλογές. Αυτό είναι το πρώτο μου μυθιστόρημα. Κι εγώ όπως και κάθε «καλός» ποιητής έχω «εξαφανίσει» τις ποιητικές μου συλλογές. Δεν έχω να ξεχωρίσω κανένα μου βιβλίο μιας και όλα είναι διαφορετικά μεταξύ τους.



Μίλησε μου για την τελευταία σου δουλειά με τίτλο «Σπίθα».

Το μυθιστόρημά μου ασχολείται με τέσσερα διαφορετικά θέματα. Ο ανανταπόδοτος έρωτας λόγω της διαφοράς ηλικίας, η ενδοοικογενειακή βία, η δυσκολία μας να αποδεχτούμε άτομα με ιδιαιτερότητες και τα ναρκωτικά. Το κέντρο είναι μια οικογένεια που καθένα από τα μέλη της «πέφτει» σε κάποια σε κάποια από αυτά παγίδα. Δεν προσπαθεί να σωθεί. Μήτε ζητά βοήθεια. Βυθίζεται στο μαύρο και περιμένει μια λύση από τον από μηχανής θεό. Που συνήθως δεν έρχεται.


Τι καινούργιο ετοιμάζεις;

Έχω ήδη γράψει αρκετά διηγήματα που θα ήθελα να εκδοθούν. Αρκετά ποιήματα. Τελειώνω σύντομα κι ένα νέο μυθιστόρημα. Θα δω τι από όλα αυτά θα βρει το φως της δημοσιότητας. Αυτό πιστεύω πως θα γίνει σύντομα.


«Ανεπαίσθητη προσβολή» μυθιστόρημα

Η Ειμαρμένη βούτηξε το σπαθί της στο αίμα και καταδίκασε την οικογένεια Πενθεδάκη να ζει στον κόσμο της θλίψης και της ενοχής.

Ο γιος της οικογένειας, Σωτήρης, ερωτεύεται την παιδική φίλη του πατέρα του, Ελένη, και προσπαθεί να ζήσει τον μεγάλο έρωτα. Οι ενοχές της Ελένης θα τον γεμίσουν απελπισία…

Η μητέρα, Αρίστη, στην καμπή της ζωής της θα μείνει έγκυος. Το παιδί όμως που θα γεννηθεί πρέπει είτε να επιβιώσει στον δικό του κόσμο είτε να έχει μια σύντομη ζωή…

Η Κλειώ, η μεγάλη κόρη, ανακαλύπτει στον έρωτα έναν τιμωρό του κορμιού της. Ο τιμωρός θα τιμωρηθεί, υπάρχει όμως δικαιοσύνη από τους θεούς ή από τους ανθρώπους;

Η Τέτα, η μικρότερη, ακολουθεί τις παραισθήσεις μιας θανατηφόρας εξάρτησης. Η μόνη που θα σωθεί και από τον θάνατο και από τις μνήμες…

«Ανεπαισθήτως μ’ έκλεισαν από τον κόσμο έξω»

Ο καβαφικός στίχος μοιάζει να κατατρέχει τις ζωές σχεδόν όλων των ηρώων του μυθιστορήματος. Επιθυμίες, όνειρα, έρωτες προσβάλλονται ανεπαίσθητα. Μένουν μετέωρα. Πεθαίνουν, άλλοτε αργά κι επώδυνα, άλλοτε γοργά και βίαια. Αυτουργοί, φυσικοί ή ηθικοί, εμείς οι ίδιοι και οι αντανακλάσεις μας: οι ήρωες του συναρπαστικού μυθιστορήματος του Θεόδωρου Πάλλα.


Πηγή




Ακολουθήστε τον Άνεμο

  
      

Πνοή Ανέμου στην ελληνική ποίηση

Άνεμος Εκδοτική spot

Spot Χρήστος Φλουρής - «Σπίθα»

Spot Γιάννης Φιλιππίδης - «Λούσιfair, η βασίλισσα της Κυψέλης»

Spot Ελίνα Γαλανοπούλου - «Μια ζωή άντρες»

Spot Γιάννης Φιλιππίδης - «Κρατάς μυστικό;»