Η συγγραφέας & ψυχολόγος δρ. Εύα Στάμου γράφει για την «Κυβερνογραφία» του Χρήστου Ελευθεράκου


Η Κυβερνογραφία είναι το πρώτο βιβλίο του Χρήστου Ελευθεράκου. Ο εκδότης της Άνεμος Εκδοτική, Νικόλας Τελλίδης, μου ζήτησε να το παρουσιάσω τονίζοντας ότι κατά τη γνώμη του ως ψυχολόγος θα έβρισκα πολύ ενδιαφέρουσα την θεματολογία του. Ο Νικόλας είχε δίκιο. Τον τελευταίο χρόνο όλο και περισσότεροι πελάτες μου δεν μπορούν να εκφράσουν το τι νιώθουν χωρίς να αναφερθούν στο ίντερνετ, στις γνωριμίες και τις συνομιλίες τους στο facebook. Γεγονός που καταδεικνύει ότι το ίντερνετ στις ποικίλες μορφές του, έχει γίνει ενεργό κι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας πολλών Ελλήνων.


Το βιβλίο του Χ.Ε. έχει επίσης να κάνει με τις εμμονές και τις εξαρτήσεις που καθορίζουν τις επιλογές και την συμπεριφορά μας, ένα θέμα που έχει κι εμένα απασχολήσει στα λογοτεχνικά βιβλία μου, και ιδιαίτερα στο τελευταίο μυθιστόρημά μου που έχει τον τίτλο Εθισμός.


Άλλωστε η αληθινή λογοτεχνία παραδοσιακά ασχολείται με ζητήματα όπως αυτά που απασχολούν τον Χρήστο στο πρώτο του μυθιστόρημα. Στην Κυβερνογραφία ο συγγραφέας καταπιάνεται με θέματα όπως αυτό των σχέσεων, της φιλίας, της ερωτικής επιθυμίας, το θέμα του φόβου της συναισθηματικής εγγύτητας, της μοναξιάς, της διαφορετικότητας, της αποξένωσης όχι μόνο από τους άλλους μα και από τον ίδιο μας τον εαυτό με τρόπο σύγχρονο, μοντέρνο κι επίκαιρο.


Κεντρικό θέμα του βιβλίου είναι η προσπάθεια του νεαρού ήρωά, το όνομα του οποίου ποτέ δεν μαθαίνει ο αναγνώστης, να ανακαλύψει την προσωπική, επαγγελματική και σεξουαλική του ταυτότητα. Κρατώντας τον ρόλο του διεισδυτικού παρατηρητή της καθημερινότητας των άλλων και ταυτόχρονα ξεδιπλώνοντας μ’ επιδεξιότητα τις προσωπικές εμπειρίες του, ο ήρωας κινείται σε ένα περιβάλλον Καφκικό: εργάζεται σ’ ένα απάνθρωπο τηλεφωνικό κέντρο με εκατοντάδες πανομοιότυπα γραφεία, ζει στο ασφυχτικό διαμερισματάκι μας παλιάς πολυκατοικίας, περπατά στους γκρίζους γεμάτους αυτοκίνητα και σκουπίδια δρόμους μιας άσχημης, αφιλόξενης πόλης, περνά τις περισσότερες ώρες του εικοσιτετραώρου απαντώντας το τηλέφωνο ή καρφωμένος μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή, υποκύπτοντας κατ΄επανάληψη στη γοητεία του cyber sex και με μοναδική διέξοδο στην άχρωμη, μονότονη καθημερινότητά του τον αυνανισμό.


Ο ήρωας του Χ.Ε. έχει εμμονή με το ίντερνετ και το διαδικτυακό σεξ. Η προοπτική μιας ερωτικής συνεύρεσης με σάρκα και οστά, η γνωριμία με γυναίκες εκτός διαδικτύου, η εξωστρέφεια κι η προσπάθεια που απαιτείται για το χτίσιμο και τη διατήρηση μιας σχέσης που ξεφεύγει από τον κόσμο της διαδικτυακής πραγματικότητας, του δημιουργούν αμηχανία και φόβο, τον βυθίζουν στην ανασφάλεια, αποσυντονίζουν την μονότονη ζωή του που βασίζει την επιφανειακή ισορροπία της στην επανάληψη διαδικασιών και όχι στον αυθορμητισμό και στην αυθεντικότητα.


Οι βασικοί χαρακτήρες του βιβλίου, αποτελούν διαφορετικές όψεις του κεντρικού ήρωα, με κυρίαρχα γνωρίσματα τον εγωκεντρισμό, την δυσκολία επικοινωνίας, τον φόβο μπροστά στην αληθινή επαφή, τις τάσεις φυγής, την συναισθηματική στασιμότητα, τις σωματικές και ψυχικές εξαρτήσεις.


Όλοι οι κεντρικοί χαρακτήρες έχουν βρει κάποιον τρόπο διαφυγής από την καθημερινότητα που αδυνατούν να αντιμετωπίσουν. Ο Τζέρι, συνάδελφος του ήρωά μας στο τηλεφωνικό κέντρο, διηγείται το πέρασμά του από ένα άθλιο μπαρ της επαρχίας, από αυτά που χρησιμοποιούν μετανάστριες από τις χώρες του πρώην Ανατολικού μπλοκ που μετά βίας μιλούν ελληνικά για να προσελκύσουν πελάτες. Οι άντρες αυτοί μεσήλικοι στην πλειοψηφία τους, είναι ανίκανοι να πλησιάσουν γυναίκες κάτω από διαφορετικές συνθήκες, αδέξιοι στο φλερτ, άξεστοι, καθηλωμένοι σε μία παρατεταμένη εφηβεία όπου η γυναίκα παραμένει μία φιγούρα ανοίκεια που προκαλεί δέος.


Η Άλις από τη Ρουμανία, επιχειρεί να αποδράσει από την σκληρή, άδικη αυτή κατάστασή, δημιουργώντας σχέση με έναν παντρεμένο επιχειρηματία που την ταπεινώνει με την συμπεριφορά του και την χρησιμοποιεί με την σειρά του για να ξεφύγει από την δική του μιζέρια.


Ο Τζιμ από την άλλη, κολλητός του Τζέρι, διατηρεί μία μόνιμη σχέση από τις υποχρεώσεις και τα βάρη της οποίας ξεφεύγει σε κάθε ευκαιρία, κάνοντας σεξ με άγνωστες γυναίκες τις οποίες πληρώνει. Με τον τρόπο αυτό προσπαθεί ν’ ακυρώσει την αγάπη, την επιθυμία, την ανάγκη για την κοπέλα με την οποία είναι ερωτευμένος, να αποδράσει δηλ. από την πίεση των δικών του αισθημάτων κι από τον τρόμο που του προκαλεί ο έρωτας.


Η Μάνια, επίσης εργαζόμενη στο τηλεφωνικό κέντρο, προσπαθεί να καλύψει το κενό που νιώθει και να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση της ασφάλειας και της ισορροπίας, καταναλώνοντας τεράστιες ποσότητες ανθυγιεινού φαγητού και κρύβοντας τον εαυτό της κάτω από προστατευτικά στρώματα λίπους.


O διευθυντής, ο hombre invisible, όπως τον αποκαλούν μεταξύ τους οι υπάλληλοι, ένας άντρας μεγαλύτερης ηλικίας, μία απόμακρη μορφή που προκαλεί στους νεαρούς υπαλλήλους θαυμασμό και σεβασμό, έχει σωματοποιήσει τον διχασμό και την αποξένωση που βιώνει επί σειρά ετών σε μία τερατώδη κρεατοελιά που φέρει στον δεξί του ώμο. Η ελιά είναι ένα φορτίο, ένα βάρος, μία παραμόρφωση που συμβολίζει το κομμάτι των συναισθημάτων και των επιθυμιών που ο διευθυντής συστηματικά αγνοεί, προκειμένου να ικανοποιήσει τόσο τις επαγγελματικές φιλοδοξίες του, όσο και τις επιταγές του κοινωνικού καθωσπρεπισμού. Μέρος του δράματος που ζει ο hombre invisible του οποίου την ιστορία μαθαίνουμε από το προσωπικό του ημερολόγιο που πέφτει τελικά στα χέρια του κεντρικού μας ήρωα, είναι ότι η ελιά που κουβαλά, το ψυχικό κουσούρι του που έχει πάρει τη μορφή φυσικού ελαττώματος, δεν είναι ορατό για κανέναν πέρα από τον ίδιο.


Προς το τέλος όμως της ιστορίας η ελιά καθώς και ότι συμβολίζει γίνονται ορατά και για τον κεντρικό ήρωά μας. Είναι ακριβώς αυτή η ικανότητα του ήρωα να βγει για λίγο από το προστατευτικό κουκούλι του εγωκεντρισμού του και να μπει στη θέση του διευθυντή, η διαδικασία αυτή της ενσυναίσθησης που μετατρέπεται σε ελπίδα, σ’ ένα φως που διευσδύει σιγά σιγά στον σκοτεινό ψυχισμό και των δύο χαρακτήρων φωτίζοντας τη διαδρομή τους έξω από τις εμμονές, τις φοβίες και τις κοινωνικές συμβάσεις, πέρα από το εικονικό περιβάλλον του κυβερνοχώρου και την κοινωνική υποκρισία, οδηγώντας τους σε μία μελλοντική ζωή περισσότερο γνήσια, δημιουργική, αυθεντική.





Αναζήτηση

Κάρτα φίλων "Ανέμου"



Επωφεληθείτε από ειδικά προνόμια αξιοποιώντας την κάρτα φίλων του "Ανέμου". Δείτε πώς μπορείτε να την αποκτήσετε εύκολα.

Ακολουθήστε τον Άνεμο

  
      

Πνοή Ανέμου στην ελληνική ποίηση




Spot Βιβλίου

Spot βιβλίου